האם אכילת מאכלים נטולי גלוטן בריאה יותר עבורנו?

ישנו סוג של קונצנזוס בציבור הרחב שגלוטן (החלבון שנמצא בחיטה ובסוגי דגנים אחרים) הוא מרכיב מזיק שכדאי תמיד להימנע ממנו באופן גורף.
למרות שהקונצנזוס הזה פרח דווקא בעשורים האחרונים ובחסות מהפכת המידע, לא מדובר בעובדה שנשענת על אדנים מדעיים מוצקים, אלא במשהו שיותר קרוב לאמונה תפלה עממית והאמת לגביה נמצאת במקום אחר, וכמו כל סוגיה היא צריכה להיבחן באופן אינדבידואלי.

בואו נעשה סדר- יש אנשים שאכן רגישים לגלוטן וההערכות הן כי צליאק קיימת ב 1%-3% מהאוכלוסייה.
ההנחה היא כי רבים מחולי הצליאק אינם סובלים מסימפטומים של המחלה ולכן אינם מאובחנים.

נטייה גנטית למחלת הצליאק מתבטאת במצב שבו מערכת העיכול לא יודעת להתמודד עם חלבון הגלוטן.

מי שסובל מהמצב הזה אכן צריך להימנע מצריכת מאכלים עם גלוטן שכן מערכת החיסון שתפקידה להגן על הגוף מפני זיהומים, תוקפת בטעות תאים בריאים בעקבות חשיפה לחומרים שאותם היא מחשיבה למסוכנים- במקרה הזה גלוטן.

כתוצאה מהמתקפה נגרמת דלקת ברירית המעי הדק, המונעת המגוף לספוג חומרים חשובים ממזונות שונים.

כאשר יש חשד לרגישות כזו, חייבים לגשת לרופא אשר יערוך בדיקות דם לגילוי נוגדנים לגלוטן שנוצרים אצל חולי צליאק, במידה והבדיקה חיובית צריך בהחלט להימנע מאכילת מזונות עם גלוטן.
מידה ואינכם סובלים ממצב רפואי זה, הימנעות מוחלטת מגלוטן הנה חסרת היגיון ואפילו מזיקה.

מקור חשוב וזמין לחלבון

למעשה, מאז המהפכה החקלאית וביות החיטה, אי שם באלף העשירי לספירה, חלבון החיטה (גלוטן) הוא אחד המקורות הזמינים העיקריים לחלבון עבור בני האדם וללא החיטה (והגלוטן) ספק אם התרבות המערבית היתה מתפתחת.
בניגוד לאגדה האורבנית הגלוטן לא "נצמד ונדבק למעיים" ואם אתם דוגלים בטבעונות ללא גלוטן תתקשו למלא את מכסת החלבונים שהגוף דורש (תחליף הבשר הפופולרי 'סייטן' הוא למעשה גלוטן טהור).

לסיכום – עבור מי שאובחן כחולה צליאק החיים כיום קלים יותר מבעבר שכן קיימים בשוק מגוון מוצרים נטולי גלוטן ומי שלא אובחן כחולה צליאק אין לו שום סיבה להימנע מגלוטן אלא אם קיימת אצלם רגישות לגלוטן שאינה צליאק, הגורמת למיחושים שונים כגון כאבי בטן, גזים ואי סדירות ביציאות והם אינם נמצאים בסיכון לפתח סיבוכים הנובעים מהמחלה אך נכון יהיה להם להימנע מגלוטן או מלבחור בדיאטה דלת גלוטן כדי להקל על הסימפטומים.

אולי יעניין אותך גם:
לחם מלא או לחם לבן מה פחות משמין
האם שמירה על כושר ותזונה מתירה לי לאכול מאכלים אסורים?

צור קשר

שיחת ייעוץ ללא התחייבות

Call Now Button